LoveLove SadSad WTFWTF

بودكاست الفيل و القصص الحقيقية – ازاي  بودكاست غيّر اسلوب مناقشة المشاكل النفسية؟

بودكاست الفيل و القصص الحقيقية - ازاي  بودكاست غيّر اسلوب مناقشة المشاكل النفسية؟

ضغوط الحياة ممكن تسبب لينا مشاكل نفسية كثيرة زي القلق و الاكتئاب و هي أمراض طول عمرها موجودة و تجاهلها عمره ما كان حل لها، و لكن في كتير من المجتمعات العربية بتكون مجرد محاولة التعافي منها و اللجوء لطبيب او للعلاج النفسي زي وصمة عار لفاعلها، ده غير صعوبة الوصول إلى طبيب أو أخصائي نفسي اللي بالنسبة للبعض غالي جدا. فا بدأت المشاكل النفسية تزيد مع استمرار سوء التعامل معها و تجاهلها. 

و مع ظهور جائحة فيروس كورونا و اختلاف نمط و شكل الحياة فجأة، ازدادت ضغوطات الحياة و بالتالي المشاكل النفسية ازدادت اكتر واكتر و بقينا نشوف حالات اكتئاب وقلق مزمن ورهاب اجتماعي وغيرهم من الاضطرابات النفسية. فا كان الاحتياج لجلسات الإرشاد النفسي كبير جدا و كان لازم يكون فيه حل سريع و غير تقليدي يساهم في التوعية بالصحة النفسية.

و بالفعل كانت نقطة التحول مع ظهور منصات إلكترونية للتوعية بالصحة النفسية اللي بدورها سهلت على الناس فكرة جلسات الإرشاد النفسي و قربت لهم اكتر في فترة الجائحة باشكال مختلفة مناسبة للفئات العمرية كلها في الأسرة من الأولاد و البنات إلى الآباء و الأمهات و كبار السن، عشان تكسر كل التابوهات المرتبطة بالعلاج النفسي في الوطن العربي باستخدام التكنولوجيا. و من أبرز المبادرات دي كان بودكاست الفيل حصريا على منصة ستوريتل.

ايه هو ستوريتل؟

ستوريتل هو أبلكيشن للكتب و الحلقات الصوتية الإلكترونية، بيقدم حل سريع و عملي لكل اللي معندوش وقت كافي للقراءة أو بيلاقي صعوبة في الوصول للكتب اللي محتاجها، إنه يسمع آلاف الكتب سواء العربية، الإنجليزية، أو المترجمة من أكبر مكتبة صوتية عربية في العالم في اي وقت وأي مكان من خلال الموبايل.

وايه بودكاست الفيل ؟

بودكاست الفيل هو حلقات صوتية للتوعية بالصحة النفسية في الوطن العربي، في كل حلقة بنسمع قصة حقيقية أرسلها شباب من الوطن العربي إلى فريق ستوريتل للكلام عن مشاكلهم النفسية، وفي نفس الحلقة، بودكاست الفيل بيوفر رد من اخصائي أو طبيب على القصة بالتعاون مع اخصائيين منصة O7 Therapy.

بودكاست الفيل و القصص الحقيقية - ازاي  بودكاست غيّر اسلوب مناقشة المشاكل النفسية؟

فأصبح بودكاست الفيل حلقة وصل مهمة ما بين صاحب المشكلة و الطبيب النفسي عشان يساعده يعرف أبعاد المشكلة، أسبابها، وطرق التعامل معها عشان يرجع يمارس حياته بشكل طبيعي.

 نزل من سلسلة بودكاست الفيل 25 حلقة كانوا الموسم الأول اللي ساهم في حل و مناقشة مشاكل شباب كتير و لعل أشهرها كان القلق و الاكتئاب و الشره المرضي. دلوقتي بودكاست الفيل رجع لنا ب 18 حلقة في الموسم الثاني منه اللي بدأ يوم 14 فبراير 2022 بحلقات مدتها 30 دقيقة باللهجات المصرية، السعودية و الشامية مسجلة تقدر تسمعها في أي وقت. في الحلقات دي بيتحكي قصص معاناة 18 ولد و بنت من الوطن العربي مع 18 مشكلة نفسية مختلفة، من أول الوسواس القهري (OCD) إلى العنف الأسري و تخطي الصدمات، و كمان اضطراب الهوية الجنسية.

و عن اختيار اسم بودكاست الفيل فا هو ترجمة للتعبير الإنجليزي Elephant in the room اللي بيشبه المشاكل النفسية بالفيل الضخم في الأوضة اللي عمرنا ما نقدر نتجاهله أو نمارس حياتنا بشكل طبيعي طول ما هو موجود، فا لازم يكون فيه طريقة نتخلص بيها منه دون أي تأثير سلبي على حياتنا.

لازم نكون مدركين أن المشاكل النفسية كلنا بلا استثناء معرضين لها في أي وقت و في أي مرحلة عمرية و أشهرهم الاكتئاب و القلق، و اللجوء لطبيب أو أخصائي نفسي مش وصمة عار أبدا لأننا لازم نكون واعيين بطرق التعامل مع المشاكل دي لو بدأت تؤثر على المهام اليومية سواء كنا احنا اللي بنعاني منها أو حد من أولادنا، قرايبنا، أو أصحابنا عشان نعرف نساعدهم في رحلتهم في التعافي. 

بودكاست الفيل و القصص الحقيقية - ازاي  بودكاست غيّر اسلوب مناقشة المشاكل النفسية؟

و اخيرا، تجاهل المشكلة النفسية و إنكارها هيزيد تعقيدها. و في ظل انتشار المحتوى الأونلاين و تنوع أشكال الحلول أصبحت فرص التعافي و الحوار كثيرة، لعل أبرزها بودكاست الفيل، و لازم نستفيد منها.

استمع الآن، حصريًا على ستوريتل.

What do you think?

Avatar

Written by Omar Bakry

Leave a Reply

Avatar

Your email address will not be published.

انت في فريق مازو ولا وسيم؟ اعرف لو كنت في اللعبة 3 هتكون في انهي فريق

انت في فريق مازو ولا وسيم؟ اعرف لو كنت في اللعبة 3 هتكون في انهي فريق

An Open Letter to Yasmin Ezz: Your "Pick Me" Complex Can Be The Cause of Death for Many Egyptian Women!

رسالة لياسمين عز: كلامك بيدمر حياة بنات كتير في مصر