in

إغلاق كارفور الأسكندرية بسبب الزحام والمعايير اللي اتاخدت علشان تمنع تكرار ده

إغلاق كارفور الأسكندرية بسبب الزحام والمعايير اللي اتاخدت علشان تمنع تكرار ده

خلال رأس السنة 2021 شوفنا كمية ناس كتير جداً في مناطق الترفيه المختلفة حولين  مصر كلها. ويمكن أكتر حالات تزاحم شوفناها في فروع كارفور الأسكندرية سيتي سنتر والمعادي.

خلال مواسم الأعياد بتكون وجهات التسوق والترفية مليانة زحمة ولكن مع ظروف زي اللي العالم كله عايشها حالياً مع وباء الكورونا، حالات الزحام دي بقت خطيرة جداً وممكن تسبب إنتشار واسع ومقلق جداً في عدد حالات مرضي الكورونا.

حالات التزاحم المرعبة اللي تم رصدها دي أتسببت في إغلاق فرع كارفور سيتي سنتر الأسكندرية.

رداً علي اللي حصل ده، إدارة كارفور طلعت لنا ببيان علشان توضح موقفها من المشكلة دي كلها.

في البيان ده أعلنت إدارة أن صحة وسلامة العملاء بتيجي في المرتبة الأولي من أولويات الإدارة. ووضحوا أن اللي حصل في كارفور سيتي سنتر الأسكندرية كان مؤسف جداً وتسبب في إغلاق الفرع مؤقتاً علشان يقدروا يحققوا تجربة تسوق أكثر أماناً لعملائهم.

وعلشان مواسم الأعياد من أكتر الأوقات اللي بيكون فيها تكدس في أماكن زي فروع قررت الإدارة أنها تطبق بعض المعايير واللي وضحتها في البيان كالتالي:

  • تمديد فترة العروض من 30 ديسمبر 2020 إلى 28 فبراير 2021 وذلك ليتسنى للجميع فرصة آمنة وسهلة للاستفادة منها.
  • إبرام شراكة مع تطبيق دوريDORE، والذي من شأنه تسهيل تجربة التسوق للعملاء من خلال حجز وقت التسوق المناسب لهم مسبقاً ومراقبة حركة التنقل داخل الفروع.
  • توسيع نطاق تلبية الطلبات والخدمات عبر الانترنت وتقديم التوصيل المجاني لتوفير عملية تسوق آمنة وأكثر راحة.
  • تعزيز خدمة “استلمها بنفسك”، والتي تتيح لعملاء التسوق عبر الانترنت واستلام طلباتهم من فرع كارفور الذي يحددونه.
  • تكثيف الجهودلضمان توفر مخزون كاف من المنتجات والسلع خلال هذه الفترة.

وعلشان حركة العملاء ونشاطهم خلال مواسم الأعياد بتكون أكبر بكتير من العادي قررت الإدارة تطبيق مجموعة جديدة من المعايير واللي تم توضيحها كالأتي:

  • السماح لشخص واحد فقط من أسرة واحدة كحد أقصى.
  • منع دخول الأطفال تحت سن 12.
  • تخصيص نقاط بيع واستلام جديدة مخصصة للعروض ذات الطلب المرتفع )أجهزة التلفزيون( كالخيمة التي تم تنصيبها خارج سيتي سنتر المعادي، وداخل كل من سيتي سنتر الإسكندرية، وألماظة، ومول مصر،بشكل مستقل عن الفروع، وذلك لتوزيع الزوار والعملاء بشكل أفضل.
  • توفير جميع العروض الترويجيةعبر التطبيق أو الموقع الالكتروني فقط، خلال أيام الجمعة والعطل الرسمية

وتوجهت إدارة بالشكر لكل عملائها علي تعاونهم في تطبيق المعايير دي وطلبت منهم الإهتمام بأساسيات الوقاية من العدوي زي غسل الأيدين دايماً وتحقيق التباعد الإجتماعي ولبس الكمامة في كل الأوقات.

أيه رأيك في اللي حصل خلال رأس السنة في فروع وهل المعايير اللي طبقتها الإدارة كفاية علشان تمنع حدوث أي تكدس زي كدا مرة تانية، هل كافية علشان تقلل فرص العدوي؟ 

نبذة عن كارفور:

أطلقت شركة “ماجد الفطيم”، والتي تتخذ من دولة الإمارات العربية المتحدة مقراً لها، “كارفور” في المنطقة في عام 1995، حيث تمتلك الشركة الامتياز الحصري لإدارة وتشغيل العلامة التجارية في أكثر من 30 سوقًا عبر منطقة الشرق الأوسط وأفريقيا وآسيا. وتدير “ماجد الفطيم” حاليًا أكثر من 320 متجر متوزعة على 16 دولة لتلبية حاجات 750,000 عميل يومياً، كما يضم فريق عمل أكثر من 37,000 زميل.

تقوم بإدارة أنواع مختلفة من المتاجر، إضافات الى خيارات عديدة للتسوق عبر الإنترنت من أجل تلبية الطلب المتزايد من قاعدة عملائها المتنوعة. وتماشياً مع التزام العلامة التجارية في توفير أوسع مجموعة من المنتجات ذات الجودة العالية وبأسعار تنافسية، تقدم اليوم خيارات لا مثيل لها تضم أكثر من 500,000 نوع من المنتجات الغذائية وغير الغذائية، ويتم توريد 80٪ منها محلياً عبر شبكة من الموردين المحليين والإقليميين، لتساهم بذلك في دعم الاقتصاد والمجتمع المحلي، فضلاً عن تقديم تجربة تسوق فريدة متناغمة مع احتياجات المجتمع، وصولاً إلى تحقيق أسعد اللحظات لكل الناس، كل يوم.

Avatar of Ahmed Dahabi

Written by Ahmed Dahabi

Contributor

What do you think?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Know all about Egypt's New Initiative "Winter in Egypt" to Support Domestic Tourism and the New Prices!

Know all about Egypt’s Initiative “Winter in Egypt” to Support Domestic Tourism and the New Prices!

Oxford Business Group and Commercial International Bank (CIB) team up for new Covid-19 Response Report

Oxford Business Group and Commercial International Bank (CIB) team up for new Covid-19 Response Report