in

في ذكري فنانات عرب رحلوا عن عالمنا في حربهم ضد سرطان الثدي

في ستات كتير بينتصروا في حربهم ضد المرض ولكن في ستات تانين بيسيبونا في نص المعركة وبيمشوا

سرطان الثدي, El-Shai

في ستات كتير بيدخلوا الحرب ضد سرطان الثدي وبينتصروا عليه كل يوم، لكن في ستات تانين مبيقدروش يكملوا المعركة. كل شهيدة من الشهيدات دول تستاهل نتكلم عنها. في ذكري كل الشهيدات اللي سابونا في نص المعركة ضد سرطان الثدي، قررنا نعمل مقال حداد علي روح كل بطلات الحرب ضد المرض.

في ذكري الفنانات اللي سابونا خلال معركتهم مع المرض

1 – فايزة أحمد

سرطان الثدي, El-Shai

فضلت الفنانة فايزة أحمد تخفي ألام المرض فترة طويلة علشان تقدم الحفلات وتسجل اسطواناتها، وكانت دايماً مؤمنة أن المرض الحقيقي انها متقدرش تقدم فنها لجمهورها اللي بيحبها. فضلت فترة طويلة تاخد كميات كبيرة من المسكنات اثناء تسجيل اغنية “لا ياروح قلبي” مع الموسيقار رياض السنباطي، وعيطت من شدة الألم بعد ما خلصت تسجيل الأغنية. وسابتنا الفنانة الجميلة بعد مواجهة طويلة مع المرض.

2 – مها صبري

سرطان الثدي, El-Shai

دخلت مها صبري حربها مع المرض بكل الطرق لدرجة انها لجأت للدجالين اللي نصحوها تجرب اعشاب ومواد ضارة سببتلها قصور في الكبد وده كان سبب وفاتها.

3 – مديحة كامل

سرطان الثدي, El-Shai

اصيبت مديحة كامل بسرطان الثدي في عز نجاحها الفني وسافرت لندن للعلاج وخضعت لعملية استئصال كامل للثدي وقدرت تنتصر علي المرض وترجع لحياتها وفنها مرة تانية لحد ما المرض هاجمها مرة تانية ومقدرتش تقاومه للنهاية المرة دي.

4 – ناهد الشريف

سرطان الثدي, El-Shai

حرب ناهد الشريف مع سرطان الثدي استمرت فترة طويلة. بعد تشخصيها بالمرض سنة 1979 بدأت تقاوم المرض واستمرت حربها لمدة خمس سنين. استمرت في تقديم أعظم أعمالها الفنية خلال المرض. للأسف مقدرتش تنتصر علي المرض ورحلت عن عالمنا وهي بتحارب.

5 – هالة فؤاد

سرطان الثدي, El-Shai

قاومت هالة فؤاد سرطان الثدي تلات مرات ما بين مستشفيات مصر وفرنسا وقدرت ترجع تكمل فوازير رمضان مع يحيي الفخراني. لكن للأسف المرض قدر ينتصر عليها لأنها اهملت الفحص الدوري، ورحلت عن عالمنا.

6 – رجاء بلمليح

سرطان الثدي, El-Shai

المطربة المغربية رجاء بلمليح بدأت رحلة العلاج في فرنسا، وانتصرت علي المرض ورجعت تكمل أعمالها الغنائية، بس المرض رجع تاني وبعد ما حصلت مضاعفات سريعة، رحلت رجاء عن عالمنا بهدوء.

7 – ريم بنا

سرطان الثدي, El-Shai

الفنانة الفلسطينية الجميلة، ريم بنا، اتشخصت بسرطان الثدي من تسع سنين وقدرت تنتصر عليه بعد حرب قوية. المرض رجعلها تاني واعلنت انها هتتوقف عن الغناء في 2016 بعد ما المرض اصاب احبالها الصوتية. وسابتنا ومشيت في نص رحلة العلاج بعد ما كتبت علي الفيس بوك “سأجري كغزالة إلى بيتي، سأرتب البيت وأشعل الشموع، وأنتظر عودتكم في الشرفة كالعادة، أجلس مع فنجان الميرمية، أرقب مرج ابن عامر، وأقول.. هذه الحياة جميلة
والموت كالتاريخ..فصل مزيّف”

الحرب ضد سرطان الثدي مرهقة وكل واحدة بتدخل الحرب دي بتكون بطلة، في بطلات بتنتصر في الحرب دي وفي بطلات بتستشهد في نص المعركة وبتسيبنا. دايماً الشهيدات بيسيبوا بصمة في العالم وبيعلمونا حاجات كتير عن الحرب والبطولة. الفحص الذاتي اهم سبب في اكتشاف المرض في مرحلة مبكرة. وده بيزود فرص الشفاء لـ 98%. علشان تعرفي ازاي تعملي الفحص الذاتي اقري مقالتنا عن الفحص الذاتي. اضغط هنا للقراءة. 

Report

What do you think?

Written by Ahmed Dahabi

Blogger. Interested in cinematic, literature and fashion criticism. And the flamboyant boy, vogueing in the party

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Loading…

0
, El-Shai

Netflix announces release of docu-feature Secrets of the Saqqara Tomb

, El-Shai

كليوباترا وفيلم هوليوود الجديد: ليه جال جادوت مش مناسبة للدور ومين أحسن حد يعمله؟